CNB gaat participeren in scheidsgerecht
17-09-2019
In de bloembollensector is momenteel een scheidsgerecht actief dat uitspraak kan doen in geschillen tussen koper en verkoper.
Dit scheidsgerecht is opgezet door de KAVB en is alleen toegankelijk voor kopers en verkopers als zij ook lid zijn van de KAVB. Dit zou er op termijn voor kunnen zorgen dat er twee scheidsgerechten ontstaan en dat is wat ons betreft een onwenselijke situatie.
Één scheidsgerecht
Zoals u wellicht al in de media heeft gelezen zetten wij daarom samen met Anthos en Hobaho in op het vormen van één scheidsgerecht die toegankelijk is voor alle kopers en verkopers. Het in werking zetten van het nieuwe scheidsgerecht wordt op dit moment opgestart. Zodra er meer bekend is informeren wij u uiteraard.

Vergelijkbaar nieuws

Bemiddelen bij CNB gaat verder (Blog Paul)
20 augustus 2025Het bemiddelen bij CNB gaat verder dan het bij elkaar brengen van aanbod en vraag in bloembollen. We brengen door bemiddeling ook bedrijven bij elkaar die heel erg van elkaar verschillen. Bij CNB zijn we zelf drukdoende met een upgrade van ons automatiseringssysteem (microsoft) en daar werd mij de vraag gesteld of tegenwoordig alle berichtgeving via EDI wordt uitgewisseld. EDI staat voor Electronic Data Interchange. Het is eigenlijk een proces voor het uitwisselen van gegevens tussen twee computersystemen met gestandaardiseerde berichten. Denk aan koopovereenkomsten en leveringsnota’s. Ondanks dat steeds meer berichten via EDI worden uitgewisseld ontvangen we bij CNB ook nog handgeschreven leveringsnota’s. De belangrijkste reden dat er nog bedrijven zijn die leveringsnota’s met de pen schrijven is dat ze maar één keer per jaar oogsten en afleveren. Daartegenover staan vaak kopende bedrijven die jaarrond werken en stevig inzetten op automatisering om processen efficiënter in te richten. Het verschil in de bedrijven, zoals hiervoor geschetst, is natuurlijk duidelijk en het lijkt begrijpelijk dat er nog handgeschreven leveringsnota’s worden gemaakt. Een belangrijke taak voor CNB is om enerzijds ‘de vaart erin te houden’ en anderzijds ‘bedrijven bij elkaar te brengen’ ook als de verschillen groot zijn. Ik heb zelf nog een mooie pen met mijn naam erop gegraveerd waar ik nog regelmatig, bijvoorbeeld bij licentiecontracten, mijn handtekening mee schrijf. Maar verder werk ik vooral met de laptop, waar ik, onder andere, deze blog mee heb geschreven. Tot slot, voor degene die nog naar de pen grijpt voor de leveringsnota, op ‘mijn CNB’ bieden we de mogelijkheid om je leveringsnota digitaal aan CNB aan te bieden.

Seizoenspraat: Wat speelt er echt?
05 augustus 2025Duo-interview met CNB Teeltadviseur Yorick van Leeuwen en vertegenwoordiger Tulp Michel Longayroux: Terugblik en vooruitzicht op het tulpenseizoen. Hoe verliep de rooiperiode dit jaar? Michel (vertegenwoordiger) steekt meteen van wal: “We hadden prachtig weer, waardoor het rooien vlot verliep. De bollen zagen er goed uit, echt mooie partijen.” Yorick (teeltadviseur) beaamt dat: “De omstandigheden waren gunstig, en de bollen kwamen in goede conditie binnen. Dat gaf een vliegende start aan het seizoen.” Toch zijn er ook zorgen. Michel merkt op: “We zien vrij veel zuur dit jaar, meer dan normaal. Dat baart wel zorgen. Het weer sloeg om van heel warm naar heel nat, en dat kan fusarium in de hand werken.” Yorick vult aan: “Bij binnenkomst zagen we al een hoog percentage zuur in sommige partijen. Dat is iets om scherp op te blijven richting het broeiseizoen.” Wat gebeurt er nu bij CNB Koelen en prepareren? Yorick vertelt enthousiast: “De aanvoer loopt goed door en we zijn volop bezig met de CATT-behandeling. Die ziet er positief uit, dus dat is mooi! Het is nu de drukste periode van het jaar, maar logistiek loopt het goed.” Michel voegt toe: “We zijn alert op ziektes zoals zuur, maar ook tulpengalmijt blijft een aandachtspunt.” Wat horen jullie van kwekers? Volgens Michel zijn de geluiden gemengd: “Er is minder plantgoed beschikbaar en kwekers maken zich zorgen over fusarium. Tegelijkertijd zijn er veel kisten gerooid, met grotere maten. De totale aantallen zijn uiteindelijk normaal, maar het prijsniveau ligt hoger.” Yorick ziet vooral positieve signalen: “De opbrengsten zijn prima en de bollen zijn goed verkocht. De prijsvorming is uitstekend.” Wel wijst hij op een knelpunt: “Doordat de rooiperiode zo snel verliep, moesten kwekers hun capaciteit flink opschalen. Dat liep soms spaak bij het drogen en verwerken.” Wat zijn de verwachtingen voor de rest van het seizoen? Michel ziet een duidelijke trend: “Er is veel vraag naar goed plantgoed, maar de beschikbaarheid is beperkt. Het vak reageert op de publieke opinie en kiest steeds vaker voor virusarme of virusvrije cultivars.” Yorick kijkt vooruit naar de CNB Bloem- en relatiedagen: “We doen dit jaar meer proeven met de CATT-behandeling. De eerste resultaten worden daar gepresenteerd. Dat helpt ons om nog beter onderbouwde keuzes te maken.” En hoe kijken jullie naar de toekomst van de sector? Michel ziet uitdagingen, maar ook kansen: “Regelgeving en het vinden van de juiste cultivars vragen veel van het vak. Maar dat biedt ook ruimte voor innovatie.” Yorick sluit zich daarbij aan: “Ik ben positief. Er zijn veel ontwikkelingen gaande en de vraag naar tulpenbloemen blijft groeien. De afzetmarkten zijn nog steeds in beweging.”

Gebeurtenissen (Blog Paul)
23 juli 2025We constateren veelvuldig met elkaar dat er veel veranderd in het bloembollenvak. Maar het is nu zomer en een aantal gebeurtenissen zijn ‘business as usual’. Het is mooi weer met af en toe een donderbui, er zijn veel vakgenoten met vakantie en de achterblijvers weten dat ze aan de bak moeten met rooien, pellen, sorteren, tellen en inpakken. In de bemiddeling in tulpen staan we 4% in stuks achter op oogst 2024 en 12% ten opzichte van oogst 2023. De slechte oogstjaren 2023 en 2024 en het diepe rapen eisen haar tol. Het oogstjaar 2025 zag er vanaf planttijd al goed uit maar de stuks zijn niet de grond in gegaan. Dit zien we ook in de daghandel terug. De gevreesde prijsval blijft uit. In de voorverkoop van lelies is een ander beeld zichtbaar. In de bemiddeling lopen we nu bijna 13% voor in stuks op oogst 2024 en ruim 5% op oogst 2023. Vooral oogstjaar 2023 was bijzonder slecht en dat blijkt. De markt kan de stuks goed aan blijkt uit de prijsvorming. Die ligt ruim 10% hoger dan oogst 2024. Ondertussen neemt de druk vanuit de maatschappij op de bloembollenteelt alleen maar toe en is er heel veel werk te doen vanuit ‘Toekomst bollenvak’. Laten we ervoor zorgen dat het ‘zoet’ van de markt het ‘zout’ van het maatschappelijk draagvlak kan keren.